توصیه سازمان هواپیمایی و انجمن شرکتهای هوایی به مردم
تا پرواز قطعی نشده بلیت سفرهای خارجی را نخرید
گروه اقتصادی/ از زمان شیوع کرونا، ترکیه 3 بار از سرگیری دوباره پروازها به ایران را اعلام کرده است، هر بار مردم بلیت میخرند اما پروازی تا کنون انجام نشده و پول مردم در دست ایرلاینها مانده است.
اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیووع ویروس کرونا، پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس مانند بسیاری از پروازها در سراسر جهان، متوقف شد. اما ترکیش ایرلاین، شرکت هواپیمایی ترکیه، در اطلاعیهای خبر داد که پروازهای ترکیه به تهران از ۲۶ تیرماه از سر گرفته میشود و در پی این اطلاعیه بلیت فروشی در مسیر تهران- استانبول هم آغاز شد. اما پروازی انجام نشد و شرکتهای هواپیمایی داخلی هم نتوانستند به پروازهای برنامهای خود به مقصد استانبول ادامه دهند. تاریخ دیگری که برای شروع پروازهای ایران و ترکیه اعلام شد 11 مرداد بود اما این تاریخ پروازی هم دوباره لغو شد و در آخرین اطلاعیه ترکیش ایرلاین، در جدیدترین به روزرسانی برنامههای پروازی خود اعلام کرده از اوایل سپتامبر(11 شهریور) پروازهای خود را به ۵ شهر ایران از سر میگیرد.
لغو دوباره پروازها
اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با «ایران» از خبرهایی مبنی بر لغو دوباره از سرگیری پروازها از این تاریخ خبر داد. به گفته سامانی، احتمالاً ترکیه تاریخ شروع پروازها را به آخر سپتامبر منتقل میکند.
با توجه به حجم بالای تردد مسافری میان ایران و ترکیه، هر بار که تاریخی برای شروع پروازها اعلام میشود، مردم اقدام به خرید بلیت میکنند اما بعد از لغو پروازها در آن تاریخ اعلام شده، پول بلیتها به مردم مسترد نمیشود. در حال حاضر هم با اینکه دبیر انجمن شرکتهای هوایی، از تأخیر دوباره شروع پروازها میان ایران و ترکیه از 11 شهریور خبر میدهد اما بسیاری از آژانسهای مسافرتی، برای آن تاریخ بلیت فروشی میکنند.
از میان ایرلاینهای داخلی، ایران ایرتور برای پرواز مستقیم به ترکیه بلیت فروشی دارد و قیمت بلیت رفت و برگشت به ترکیه در شهریور توسط این ایرلاین حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان است که هرچه به آخر شهریور نزدیک میشویم قیمت بلیت هم بیشتر میشود. ترکیش ایرلاین هم هزینه بلیت رفت و برگشت به ترکیه را حدود 5 میلیون 700 هزار تومان تعیین کرده است. در تماسی که با این شرکت داشتیم آنها توصیه کردند فعلاً بلیت خریداری نشود با وجود این مدیر فروش شرکت گفت بلیت فروشی ادامه دارد.
اما در تماسی که با شرکت ماهان داشتیم این شرکت از توقف فروش بلیت در شهریورماه خبر داد. یکی از مسئولان شرکت ماهان به «ایران» گفت: با اعلام کشور ترکیه برای از سرگیری پروازها از 11 شهریور، برنامه پروازی باز شده بود اما از روز گذشته این برنامه دوباره بسته شده به همین دلیل شرکت ما فروش بلیت برای پرواز به ترکیه در شهریور را فعلاً کنسل کرده است.
بلیت را از داخلیها بخرید
از دبیر انجمن شرکتهای هوایی پرسیدیم که وقتی شروع پروازها قطعی نیست، چرا شرکتها و آژانسهای مسافری بلیت فروشی میکنند؟ اسعدی سامانی در پاسخ گفت: در وظیفه ما (انجمن شرکتهای هوایی) نیست که بر بلیتفروشی نظارت کنیم اما به مردم توصیه میکنیم که بلیت نخرند. چون کشور ترکیه درچند مرحله اعلام کرده پروازهای بین دو کشور را دایر میکند و به شرکتهای ایرانی هم اجازه پرواز میدهند. حتی شرکتهای ایرانی برنامهریزی کردند اما در آخرین لحظه پروازها دوباره لغو شده است. در مواردی هم آنها گفتند فقط شرکتهای ترک میتوانند پرواز داشته باشند و اعلام کردند شرکتهای ایرانی نمیتوانند بیایند.
سامانی افزود: در این مرحله هم کشور ترکیه از شروع پروازها در اول سپتامبر خبر داده اما خبرهایی به ما میرسد که احتمالاً شروع پروازها از این تاریخ دوباره لغو خواهد شد و تا آخر سپتامبر اجازه پرواز ندهند. در هر صورت توصیه ما به مسافران کماکان این است که تا پروازها قطعی شروع نشده بلیت نخرند. بنابراین مردم احتیاط کنند و فعلاً بلیت نخرند چرا که اگر پروازها کنسل شود بازپسگیری پول از ایرلاین خارجی دردسرهایی برای افراد خواهد داشت. اگر پروازها راهاندازی شود قطعاً شرکتهای ایرانی هم باید اجازه پرواز را داشته باشند. پیشنهاد ما این است اگر اجازه پرواز شرکتهای ایرانی دایر شود مردم بلیت را از داخلیها بگیرند. چون شرکتهای داخلی تقریباً بدهیهای خود را بابت لغو پروازها بهخاطر کرونا تسویه کردند. شرکتهای داخلی پول بلیت را ممکن است با تأخیر بپردازند اما درهر صورت هزینه بلیت را به خریدار مسترد میکنند. اما مواردی هست که ایرلاینهای خارجی هنوز پول مردم را بابت لغو پروازها از اسفند پس ندادند که این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی پیگیری میشود.
درخصوص نقدینگی که بابت خرید بلیت و سپس لغو پروازها در دست شرکتها مانده از رضا جعفرزاده، رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پرسیدیم میزان این نقدینگی چقدر است؟ جعفرزاده گفت: این آمار بهروزرسانی شده و آمار جدید را فعلاً نمیتوانم اعلام کنم.
طبق برنامه اعلام شده ترکیه از اول سپتامبر(11 شهریور) ۲۱ پرواز در هفته به تهران، 4 پرواز در هفته به تبریز و شیراز و از پنجم سپتامبر 2 پرواز در هفته به مشهد و اصفهان انجام خواهد شد. سامانی نیز تأکید کرد: با از سرگیری پروازهای ترکیه به ایران، پروازهای ایران به شهرهای ترکیه هم آغاز خواهد شد و به این صورت نیست که پروازها فقط با ایرلاین ترکیه انجام شود.
در حال حاضر هواپیمایی قطر پروازهای ایران و ترکیه را انجام میدهد. اما این پرواز مستقیم نیست و مردم باید ابتدا به قطر سپس از آنجا به ترکیه بروند که علاوه بر افزایش زمان سفر از حدود 3 ساعت به 14 ساعت، هزینه آن نیز چندین برابر میشود. در حال حاضر بلیت پرواز ایران- قطر-ترکیه حدود 37 تا 45 میلیون تومان است.
تورها مجاز نیستند
موضوع دیگر در راهاندازی پرواز بین ایران و ترکیه شروع فعالیت تورها است. با اینکه هنوز برای فروش بلیت مجوزی به تورها داده نشده اما برخی آژانسها فروش بلیت تورها را شروع کردهاند.
البته رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این اعلام کرده بود که «بدون مجوز سازمان هواپیمایی، فروش هرگونه بلیت و تور خارجی غیرقانونی است. هرگونه فروش بلیت یا تور خارجی، زمانی قانونی است که شرکت هواپیمای مربوطه، مجوز آن پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده باشد.»
ایرلاینها هم به مردم توصیه میکنند برای خرید بلیت حتماً به نمایندگیهای آنان مراجعه شود و اگر مردم میخواهند بلیت را از آژانسها بخرند حتماً از طریق بخش راستیآزمایی انجمن شرکتهای هواپیمایی و یا مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی مورد نظر و یا تماس تلفنی با آن شرکت هواپیمایی، از برقراری پرواز خارجی مورد نظر خود اطمینان پیدا کنند.
از سوی دیگر با شروع محرم، برخی آژانسها تبلیغاتی برای فروش بلیت برای پرواز به عراق را شروع کردهاند اما دبیر انجمن شرکتهای هوایی تأکید کرد: هیچ پروازی در دهه اول محرم، عاشورا و تاسوعا به عراق برقرار نیست و عراق هم این را اعلام کرده است. به گفته سامانی دولت عراق هنوز برای بغداد و نجف اجازه پرواز نداده است و فقط از شهریور احتمالاً چند پرواز به بصره انجام شود.
استرداد هزینه بلیت
بیشتر ایرلاینها برای پس دادن هزینه بلیت پروازها، قوانینی دارند که این قوانین با شیوع کرونا و لغو بیشتر پروازها، تغییر کرده است. اما بیشتر شرکتها هزینه بلیت را به بهانههای مختلف به عقب میاندازند و اعلام میکنند مسافر میتواند به محض عادی شدن یا از سرگیری پروازها، از بلیتی که در دست دارد استفاده کند. اما با توجه به ادامه شیوع کرونا، بسیاری از مسافران قصدی برای انجام پرواز ندارند به همین دلیل از این تصمیم ایرلاینها ناراضی هستند.
میراث روحانی برای دولت بعد
ادامه از صفحه اول
هماکنون جامعه ایران به صورت مکرر این سؤال را از خود مطرح میکند که آینده برایش به چه شکل و شمایلی خواهد بود و او در این آینده مبهم تا چه اندازه میتواند حداقلهای مطلوبش را پیدا کند؟ به نظر میرسد که جامعه در پاسخ به این سؤال بیش از گذشته دچار عدم اطمینان است و همین عدم اطمینان را باید از مهمترین مسائل روز کشور دانست.
اما دولت در این فضا و برای یک سال آینده چه میتواند بکند؟ اولین پاسخ و الزام این است که دچار لختی و بیانگیزگی حاکم بر دولتها در سال پایانی عمرشان نشود. عملکرد این سال دولت بیش از هر زمان دیگری دارای ابعاد مهم ملی و عمومی برای کشور است. فارغ از اینکه سال 1400 چه جریانی سکان هدایت دولت سیزدهم را در دست خواهد گرفت، عملکرد دولت دوازدهم در سال پیش رو در آینده کشور و ملت ایران تأثیر بسیار مهم و تاریخی بر جای خواهد گذاشت. بر همین اساس دولت باید همزمان هم برای مسائل جاری و کنونی کشور تدبیری بیندیشد و هم برای تغییر چشمانداز عمومی جامعه قدمهایی بردارد.
مهمترین کار دولت در یک سال باقی مانده از عمرش دست زدن به یک بازسازی اجتماعی وسیع در طبقات مختلف جامعه است. در ایران به دلایل مختلفی سرمایه اجتماعی در مسیر افول قرار گرفته که به خودی خود میتواند زمینهساز اتفاقات ناخوشایند و البته پیشبینی نشدهای در آینده نه چندان دور باشد. تغییر این مسیر و آغاز فرآیند بازسازی در حوزه سرمایه اجتماعی کشور، کاری حیاتی است که باید صورت بگیرد تا جامعه بتواند چشم اندازی مثبتتر و کم ابهامتر برای آینده خویش ترسیم کند. زمینه و پایه این اتفاق در زمان حال است؛ به عبارتی اولین کاری که دولت در این حوزه باید انجام دهد، اداره پر قدرت، فنی و توانمند اقتصاد است. در حقیقت دولت ملزم است که در سال باقی مانده این پیام را با اقداماتش به جامعه منتقل کند که مدیریتی «همه فن حریف» در حال رتق و فتق امور میباشد. قدم اول برای زنده کردن امید به آینده در میان طیفهای مختلف جامعه، رسیدگی به حال امروز مردم و تلاش برای حفظ امنیت فعلی آنهاست. در این خصوص فارغ از مدیریت اقتصادی دولت، مدیریت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن نیز طی این یک سال اهمیتی زیاد دارد. هر چند امروز مطالبات اقتصادی جامعه رو به فزونی گذاشته و بخش اعظم دغدغههای مردم را تشکیل میدهد اما این بدان معنا نیست که مسائل فرهنگی و اجتماعی و پاسخ دادن به آنها توسط دولت بیاثر و کم اهمیت هستند. چه بسا برخی از اقدامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خصوصاً ناظر به ایجاد زمینه مشارکت بهتر عمومی، افزایش شفافیت، به رسمیت شناختن تکثر نظرها در جامعه و مسائلی دیگر نظیر این بتوانند هم اندازه رفع شدن برخی از مطالبات اقتصادی، مردم را راضی کنند. چه اینکه تمام این موضوعات در درازمدت نیز خود آثاری اقتصادی بر جای خواهند گذاشت. اما در فضای اقتصادی اتخاذ تصمیمات جسورانه در کنار اولویتبندی منطقی میتواند کارنامه خوبی از دولت در سال پایانی فعالیتش بر جای بگذارد. از یک سو شرایط کرونا و تحریم و مسیری که اقتصاد ایران در حال عبور از آن است اقتضا میکند که فارغ از انواع محافظهکاریهای مرسوم، به سرعت شاهد برخی تصمیمات جسورانه و البته فکر شده و سنجیده در کشور باشیم. در کنار آن هم ضرورت دیگر اولویتبندی پروژههای نیمه تمام دولت بر اساس میزان تأثیر و امکان پایان کار آنها در یک سال پیشرو خواهد بود. این کار به دولت فرصت تمرکزی بهتر برای به سرانجام رساندن منطقی پروژهها بر اساس واقعیتهای اقتصادی امروز جامعه را میدهد.
دولت تدبیر و امید باید عمیقاً خود را به این موضوع متعهد بداند که بهترین و باکیفیتترین میراث ممکن را برای دولت بعد از خود باقی بگذارد. این تنها راهبردی است که خیر عمومی و منافع ملی ایرانیان در چارچوب آن محقق میشود. اما واقعیت سیاسی دیگر برای یک سال آینده این است که بقیه اجزا و ارکان حاکمیت نیز موظف به همکاری و همراهی منطقی، مؤثر و فارغ از رقابتهای سیاسی با دولت هستند. موفقیت سال آخر دولت تدبیر و امید با توجه به درگیری کشور با کرونا و تحریم و همینطور شرایط خاص اجتماعی و سیاسی که در آن قرار داریم، موفقیت یک جریان سیاسی خاص نیست بلکه موفقیتی ملی است که به پای کلیت نظام جمهوری اسلامی و تجربه و سبک حکمرانی آن نوشته خواهد شد. از همین رو همزمان که نیاز به تدبیر جدی دولت برای یک سال پایانی فعالیتش احساس میشود، نیاز به شراکت و همراهی بقیه ارکان حاکمیت نیز در این تدبیر به روشنی احساس میگردد.